/België

Vakantie in België

Header vakantie België

Waarom een verre reis plannen als er ook dicht bij huis zoveel moois te zien is? Ga op vakantie naar België. Verdwaal in de prachtige natuur van de Ardennen of bezoek een van de levendige steden zoals Antwerpen, Gent of Brugge.

België
Eigen vervoer
Verwijder filters

2305 accommodaties

Over België

België: het land van bier, patat en chocolade. Tenminste zo kennen veel mensen ons buurland. Maar er is natuurlijk meer op culinair gebied. België kent veel heerlijke streekproducten en locale lekkernijen. Hier kun je van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat genieten van culinaire uitspattingen.  Een rondje door het zuidelijke deel van België, door Wallonië, zorgt voor veel heerlijke eetmomenten. Vakantie in België draait voor een groot deel om eten en drinken, veel natuur en een divers aanbod aan talen: Nederlands, Frans en Duits.

Culinair genot in België

We starten in de wereldstad Brussel, met bijna 200.000 inwoners, waar we al snel op de Grote Markt belanden en het Chocolademuseum ontdekken. Maar eerst is het natuurlijk tijd voor Manneke Pis, een kop koffie op de Grote Markt, shoppen bij enkele boetieks en dan gaan we onder begeleiding van een gids op voor de chocoladeroute. De privé Chocolaterie Manon ligt iets uit het centrum en wij gaan er per metro en tram heen (de auto laten wij in deze autogekke stad echt staan).

Iets achter de Grote Markt, in de prachtige winkelpassage Galeries Royales St. Hubert, is de chocolaterie Neuhaus uit 1857 gevestigd. Dit was de zaak waar de eerste chocoladedoosjes werden ontworpen. Neuhaus vond een delicaat product als pralines niet in een papierenzakje thuishoren en maakte zo de eerste doosjes. Een succes!

Biermuseums in de hoofdstad Brussel

Ook op de Grote Markt is het Biermuseum te vinden, waar je natuurlijk het brouwproces kunt ontdekken en je daarna te goed kunt doen aan speciaal bieren. Wat is een vakantie in België zonder speciaalbier?

Breng bijvoorbeeld een bezoek aan brouwerij Cantillon waar Gheuze bier wordt gebrouwen. Bijzonder aan dit bier is dat het een spontane gisting heeft, oftewel in de buitenlucht afkoelt. ’s Zomers worden er van kersen en frambozen heerlijke fruitbieren gemaakt. Deze kleine brouwerij is dan ook zeer populair om te bezoeken, per jaar komen er 22.000 bezoekers. ‘We kunnen de vraag naar onze fruitbieren niet aan.’ De rondleiding is dan ook vluchtig, maar de proeverij des te uitgebreid.

Mooiste van Zuid-België: Wallonië

Via een prachtige route langs de rivier de Meuse, oftewel de Maas, rijdt je naar Dinant. Op de weg hier naartoe passeer je eerst nog de aardbeienregio Wépion. Langs de kant van de weg verkopen ze zalige aardbeien en er is in Wépion zelf een ‘schattig’ en kneuterig aardbeienmuseum.

Eenmaal gearriveerd in Dinant, een erg gezellige plaats vol terrassen met uitzicht op het water, waar je boottochten kunt maken naar o.a. de oude St-Jansbrug (het kruispunt van de Lesse en de Maas) en naar het Liefdeseiland. Met de plaatselijke lekkernij, Dinant peperkoek (hele harde ontbijtkoek), in de hand lopen we naar de hooggelegen Citadel. Met een kabelbaan kun je hier omhoog en de grot bezoeken. In de omgeving valt ook genoeg te beleven van wandelen in de bossen tot kanoën over de Lesse en van kastelen bezoeken (vier vlakbij) tot een bezoek aan de beroemde grot van Han-sur-Lesse. Wat ook leuk in de omgeving van Dinant kan, is rondneuzen in ‘de mooiste dorpjes van Wallonië’. Crupet is zo’n dorpje die deze ‘onderscheiding’ heeft gekregen.

Bezoek de Belgische stad Spa

Eindig je vakantie in België in badstad en de stad van het paard: Spa. Bekend vanwege de waterbronnen en vandaar ook dat er diverse ontspanningsoorden te vinden zijn. Vooral de Thermes de Spa, waar je diverse heerlijke kuren kunt doen is populair. Maar eigenlijk is wandelen in de bosrijke omgeving, waar je hier en daar een bron tegenkomt, al ontspannend. In deze omgeving is ook veel te doen, van de watervallen van Coo tot paardrijden in het bos. Maar het is gerust niet alleen een stadje voor ouderen die de rust op zoeken. Cafeetjes waar heerlijke speciaal bieren worden geschonken zijn ook in overvloed te vinden. Net als restaurant, overigens.

Kamperen in België in de Ardennen

België kent veel Campings. met name in de Ardennen zijn ze schitterend gelegen, maar door het hele land heen kun je kiezen prachtige Campings, zowel natuurcampings als het luxere glamping zijn ruimschoots vertegenwoordigt.

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.