/Schotland/Schotland/Edinburgh

Vakantie in Edinburgh

Schotland Edinburgh

Het Schotse Edinburgh heeft alles in huis voor de perfecte citytrip. Ga lekker winkelen en scoor de mooiste souvenirs, pak een 'pint' in de pub, snuif de Schotse cultuur, ga voor een 'high tea’ met zoete fudge of wandel door de mooie natuur.

Schotland
Schotland
EDINBURGH
Verwijder filters

0 accommodaties

Eigenlijk heeft het Schotse Edinburgh alles in huis om het hele jaar rond dé city trip te zijn. Maar rond de kerstperiode is het er wel éxtra leuk! Lekker inkopen doen, een ‘pint’ pakken in de pub, Schotse cultuur snuiven, ‘high tea-en’ met zoete fudge, wandelen door het park of eventueel in de ‘high lands’…

Het mag dan wel guur weer zijn, maar dat hoort er eigenlijk gewoon wel bij in Schotland. Dus eenmaal aangekomen op de luchthaven, pakken wij direct zo’n typische, rode Engelse dubbeldekker en binnen een half uur worden wij zeer gastvrij onthaald in een zalige Bed&Breakfast iets buiten het centrum van de stad. Natuurlijk schenkt de gastheer eerst een kopje thee met biscuits en showt ons de in Laura Ashly-sfeer slaapkamer in het prachtige landhuis Number 22. Dan is het nu toch echt tijd om de wandelschoenen aan te trekken… Op pad richting centrum. We passeren direct al heel wat pubs, waar wij vanavond heerlijk (en goedkoop) kunnen eten, maar eerst zijn we op weg naar het beroemde kasteel van Edinburgh. Voor we daar aankomen maken we een wandeling door het park mét uitzicht op het kasteel op de berg. Grillige rotsen zijn in de ijstijd geslagen en zo kon men boven op de ‘berg’ een groot kasteel/vesting bouwen. Na het betalen van entree kun je enkele uurtjes dwalen door de kasteelhallen, de kapel en de musea én genieten van de prachtigste panoramische uitzichten over de stad. Elke dag, behalve op zondag, worden bezoekers weer opgeschrikt. Nee, niet door de kasteelgeesten, maar door de One O’Clock Gun waarmee vanaf de borstwering om één uur 's middags een schot wordt afgevuurd. Lunchtijd!

Ondergrondse gangen

Lunch kan snel en simpel in Edinburgh… gewoon een heerlijke, verse sandwich mét frites in de pub. En voor de liefhebber natuurlijk fish and chips. Vervolg de dag dan, door bijvoorbeeld vanuit het kasteel richting paleis te wandelen door de Royal Mile, een straat vol leuke winkels en musea. Al snel vind je de Camera Obscura, een ontzettend leuke ‘attractie’ waar je gezichtsvermogen op een bijzondere manier wordt getest. Ook voor kinderen is dit een ontzettend leuk én leerzaam museum. Op het dak bevindt zich dé camera obscura waarmee je menig shoppend toerist kunt bespieden. Daarna op voor een glaasje whisky in het Scotich Whisky Heritage Centre, waar je in een whiskyvat een ritje langs het productieproces maakt. Niet zo’n whiskydrinker? Slenter dan gewoon verder over de Royal Mile. Tegenwoordig ben je je totaal niet bewust van de restanten van de eeuwenoude ‘straatjes’ onder je voeten. Maar daar kom je al snel achter als je een ‘ghost tour’ maakt, want dan wordt het haarfijn uitgelegd. De laatste pestepidemie hield in 1644 stevig huis in Edinburgh, en er wordt beweerd dat de zielen van de overledenen hier tot op de dag van vandaag nog ronddwalen. Tenminste… als je de personages in Mary King’s Close mag geloven. Dwaal door de ondergrondse gangen en luister naar oude legendes en angstaanjagende griezelverhalen die meer dan 300 jaar oud zijn.

Paleis en parlementsgebouw

De Royal Mile is gezellig verlicht met kerstversiering en ook de etalages zien er schitterend uit. Enkele kerstwinkels zijn hier het hele jaar geopend! De Engelsen zijn écht dol op Kerstmis. Echt veel kerstcadeaus hebben wij nog niet gekocht, al slaan we wel wat mierzoete fudge in. Zelf pakken we er een cup of tea bij en we kunnen er weer even tegen. Op weg naar het paleis… Het Palace of Holyroodhouse is het andere ‘eindpunt’ van de middeleeuwse geplaveide Royal Mile. In dit paleis beleefde de Schotse koningin Mary haar moeilijkste momenten, een tragisch verhaal dat ook vandaag nog niets aan kracht heeft ingeboet. Veel van Mary’s persoonlijke spullen worden in het paleis tentoongesteld. In schril contrast met dit oude bouwwerk staat het hypermoderne parlementsgebouw. Na een uitgebreide check van tas en jas mag je hier naar binnen en een kijkje nemen in dit bijzondere stukje architectuur. Veel Engelsen zijn nog steeds niet blij met deze constructie van hout, glas en staal. Bijzonder is het wel! En leuk ook om even in dit parlementsgebouw rond te mogen snuffelen. En dat alles gratis! Stad-moe? Vanaf het parlementsgebouw kijk je op de ‘high lands’ uit de omgeving. Liefhebbers kunnen hier zo een dagje wandelen of mountainbiken. Genieten van de natuur…

Shop till you drop…

Eigenlijk ben je niet in Schotland geweest als je niet minimaal één avond de pubcultuur hebt beleefd. Vaak met live muziek: traditionele Schotse muziek met een portie pit! Wij maken in Edinburgh een praatje met de vriendelijke Schotten, drinken een ‘pint of beer’, zingen wat mee en vertrekken dan naar ons bed. De volgende dag weer fris om te gaan shoppen…Oké, echt veel kleding zul je hier niet scoren, maar leuke cadeau’s en kerstverrassingen wel. Dankzij de compacte lay-out van het stadscentrum zijn de diverse winkels makkelijk bereikbaar. In Princes Street liggen de winkels aan één kant van de weg en kun je zowel winkelen als genieten van het uitzicht op het kasteel. Jenners is hét warenhuis van de stad, met meer dan 100 afdelingen en sinds 1838 een van de topwinkels. Vlakbij biedt Harvey Nichols vier verdiepingen met de nieuwste trendy kleren en coole accessoires. Iets meer te besteden? Aan het begin van Mulltrees Walk bevinden zich exclusieve boetieks zoals Louis Vuitton. Eén straat verderop groeit George Street, met zijn speciaalzaken en de welkome koffie- en lunchgelegenheden, snel uit tot de lievelingsbuurt van de winkelfans. Op zoek naar typische Schotse producten, zoals een kilt of kasjmier trui, dan is de omgeving van Royal Mile the place to be. Helemaal in de Schotse decembersfeer komen wij in Victoria Street en de Grassmarket. Prachtige gekleurde pandjes en Schotse winkels: whiskyzaken, juweliers, kleermakers en designzaken met breiwerk en kasjmier.

De Stad

De stad is rijk aan bezienswaardigheden met als trekpleister het Edinburgh Castle. De vele oude gebouwen geven de stad een Middeleeuws karakter. De straten met hun karakteristieke uitstraling zijn een lust voor het oog. Het grote aanbod aan pubs en winkels maken het een populaire stad voor shopping en uitgaan.

De binnenstad van Edinburgh bestaat uit de oude stad (Old Town) en nieuwe stad (New Town). De Old Town bestaat uit een hoofdstraat (Royal Mile) met stegen in visgraatpatroon en het Edinburgh Castle, het kasteel dat gebouwd is op een vulkanische rots. Vanaf het kasteel heb je een geweldige sightseeing over Edinburgh. De hoofdstraat is gevuld met toeristische winkeltjes. Schotse lekkernijen, kilts, keltische sieraden, doedelzakken, whisky, het is een greep uit de aangeboden waren in deze straat. Als je het shoppen zat bent, kun je tot rust komen in de typische Schotse pubs waar het gemoedelijk vertoeven is. De New Town is eveneens voorzien van talrijke winkels, heerlijke eetcafés, en pubs, waar je bij sommige zelfs een lunch of - bij sommige - een diner kunt nuttigen. (Let op, sommige eetgelegenheden zijn zondags gesloten!) Typisch Schotse restaurants kun je herkennen aan het “Taste-of-Schotland” logo. Haggis is een bekend Schots gerecht (schapenmaag of runderdarm, gevuld met havermout en orgaanvlees). Een stedentrip naar Edinburgh zal voldoen aan de meest uiteenlopende verwachtingen en men zal verrast worden door de culturele veelzijdigheid van deze stad. Zo heeft de stad een aantal prachtige theaters. Liefhebbers van klassieke muziek boeken een heerlijk avondje in de Usher Hall. Het Brunton Theatre trakteert haar bezoekers op dansvoorstellingen. Het Church Hill Theatre is er voor de toneelliefhebbers. Het museum of Scotland is er voor degene die graag museums bezoekt.

Oud en Nieuw

De stad Edinburgh begint en eindigt het jaar met een gigantische Oud en Nieuw viering, waarop iedereen is uitgenodigd. Maar juist ook tussendoor organiseert men hier de grootste kunstfestivals ter wereld: een filmfestival, een jazz- en bluesfestival, een festival voor kunst, boeken, wetenschap, Kerstmis en de bekende Militaire Taptoe. Winkels worden omgetoverd tot galerieën, kerken tot concertzalen – dat maakt het nou net zo leuk. Nieuw talent stroomt toe in Edinburgh en Edinburgh ontvangt hen met open armen!

In de zomer is er het beroemde Edinburgh Festival met verschillende muziek en theater festivals. Ieder jaar wordt in augustus de Military Tattoo gehouden, een taptoe waar legeronderdelen uit de hele wereld bij elkaar komen. De busverbindingen in Schotland zijn goed. Er is een directe busverbinding tussen Glasgow en de hoofdstad, maar je kunt ook kiezen voor de trein. Het weer in Schotland is door het zee klimaat meestal somber en nat. De temperaturen liggen ook in de zomermaanden aan de lage kant. De minste regen valt er in het voorjaar.

Wat zeggen bezoekers over

Edinburgh

Er is nog geen review geschreven, ben jij de eerste?

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.