/Turkije/Marmara/Istanbul

Vakantie Istanbul

Istanbul

Gelegen in het westen van Turkije bevindt zich Istanbul. Door de stad stroomt de rivier de Bosporus. De stad schetst een zeer goed beeld van de Turkse cultuur en is rijk aan veel bezienswaardigheden.

Turkije
Marmara
Verwijder filters

16 accommodaties

Over Istanbul

Gelegen in het westen van Turkije bevindt zich Istanbul. De stad telt ruim 12 miljoen inwoners. Door de stad stroomt de rivier de Bosporus. Deze rivier scheidt Istanbul en daardoor Turkije in twee delen: Klein-Azië en Europa. Grotendeels van Istanbul bevindt zich in het Europese gedeelte. De stad schetst een zeer goed beeld van de Turkse cultuur en is rijk aan veel bezienswaardigheden.

Één van de bekendste bezienswaardigheden is de Blauwe Moskee. Een boottocht over de Bosporus is een echte aanrader. Istanbul is een islamitische stad en daarom is het zeer rijk aan moskeen, maar vooral aan mooie en bijzondere moskeen. De Süleymaniye moskee is de grootste van de stad. Hagia Sofia, was voorheen een kerk, later een moskee en heden is het een museum. Verder zijn het Topkapi Paleis, de Galatatoren, Basilica Cisterne (ondergrondse wateropslagplaats) en Kiz Kulezi zeker het bezoeken waard. Vanuit Istanbul is het ook mogelijk een bezoek te brengen aan de Prinseilanden. Deze liggen op zo’n 20 kilometer van de stad en zijn te bereiken per boot.

Als het aankomt op eten kun je in Istanbul vrijwel overal terecht. Van restaurants met een typisch Turkse keuken tot de Europesche tot de Verre Oosterse keuken, Istanbul heeft het allemaal! Veel cafés zijn gesitueerd in het gebied Istiklal Avenue bij Beyoglu. Hier vind je de meest historische tentjes.

Het centrum van Istanbul is goed te verkennen te voet. Het meest typische vervoermiddel in Turkije is de Dolmus bus. Deze bussen rijden door de gehele stad en het is mogelijk om op elke gewenste plek uit te stappen. De stad biedt ook de Hop-on Hop-off bus aan. Deze bus passeert de meeste toeristische attracties en is daardoor een erg praktisch vervoermiddel om alle hoogtepunten te bezoeken.

Istanbul heeft hete zomers en koude winters. In de wintermaanden liggen de temperaturen rond de 5 graden. In de zomermaanden wordt het een graad of 25. De meeste winkels zijn geopend maandag t/m zaterdag van 9:00 tot 21:00.

Reisverslag Istanbul van onzer redactie

Istanbul, zo heet de stad waar Europa en Azië geografisch samenkomen tegenwoordig, maar ooit begon de stad als Byzantium en toen Constantinopel. Het is een heerlijke en indrukwekkende stad voor een zalige city break. Niet alleen ter plekke goedkoop, maar tegenwoordig vlieg je er ook tegen spotprijzen heen. Highlights van de stad zijn onder andere de Blauwe Moskee. Zoek naar een enorm bouwwerk met zes minaretten en niet naar iets blauws. Die kleur tref je alleen op de magische tegeltjes binnen aan. Nog zo’n must see is de harem en de schatkamers van de sultan in het Topkapi paleis. Te warm? Het ‘onderwaterpaleis’ Basilicacisterne is dé oplossing. Of de Grote Bazaar waar je fantastisch kruiden kunt kopen, Turkse souvenirs en fake (merk)kleding. Een waterpijp roken hoort er in Istanbul ook echt bij. Wandel over de brug naar het nieuwe Europese deel van Istanbul of pak een ferry. Deze ferry kan je ook naar de Aziatische kant brengen en dan maak je meteen een ‘cruise’ over de Bosporus. Langs het water van de Bosporus liggen openlucht discotheken, waar het ’s avonds flink swingen is.

Het is tijd voor een verkenning van de stad met z’n 2600 jaar geschiedenis. Genoeg te beleven zou je zeggen want het historische centrum is één groot openluchtmuseum. Niet alleen doordat in Istanbul Europa en Azië letterlijk samenkomen, ook de Turkse cultuur is bijzonder. En cultuur snuiven valt er genoeg in tijdens deze city trip. Wij wandelen eerst door het Europese deel, met een duidelijk Turks tintje. Hier belanden we in de Grote Bazaar waar verkopers ons vriendelijk van alles proberen te verkopen: tapijten, kruiden, lederwaren, souvenirs en etenswaar. Oké, soms zijn ze wat opdringerig, maar dat hoort er gewoon bij. En natuurlijk willen we ook wel wat kopen, verse kruiden en henna. De ruim vierduizend stalletjes geven een gevoel alsof we in het Sprookje-van-1001-Nacht zijn beland. Mooie spulletjes liggen hier naast toeristische prulletjes. En dat maakt de Grote Bazaar zo bijzonder. We wandelen door naar de Egyptische Bazaar, waar je voor weinig geld verse kruiden kunt inslaan. Hoe meer je koopt, des te meer je kunt afdingen. Want vergeet dat niet: áltijd afdingen! Dat hoort er gewoon bij.

Wandelschoenen aan

Vroeg opstaan en laat naar bed, dan leef je pas echt in Istanbul! Er valt zo veel te ontdekken in de stad. Wij trekken ’s ochtends onze wandelschoenen aan en vertrekken naar de Blauwe Moskee… Zoek naar een enorm bouwwerk met zes minaretten en niet naar iets blauws. Die kleur tref je alleen op de magische tegeltjes binnen aan. Betreed deze bijzondere moskee gepast en zonder schoenen, natuurlijk vanwege het geloof maar ook vanwege de prachtige tapijten op de grond. Je kijkt je ogen uit en met een beetje geluk is er wel iemand te vinden die je graag iets meer vertelt over de Blauwe Moskee. Wij wandel na dit bezoek door. Eigenlijk steken we alleen de weg over en komen via de bloemrijke tuinen bij het Aya Sofya. Nu moskee, vroeger kerk. Het grote, roze bouwwerk was tien eeuwen lang het grootste religieuze monument van het christendom, maar werd in 1453 door sultan Mehmet II van basiliek in een moskee veranderd. De buitenkant verraadt niets van de pracht en praal binnen. Dat is wel even anders bij het Topkapi paleis. Meteen bij de ingang straalt de rijkdom ons tegemoet. Eerst even flink in de rij voor een kaartje, maar a la.

Weelde van de harem

Het Topkapi paleis is een complex dat vier eeuwen lang, van 1453 tot 1839, de belangrijkste verblijfplaats was van de sultans. In de gebouwen van de harem en in de schatkamers droom je weg in hun mysterieuze wereld. Wij kijken onze ogen uit en blijven ons verbazen over de harem, de schatkamer, het Chinese servies in de keukens en de tulpentuin. Ja, tulpenvelden… de tulp kom je vaak tegen in Turkije. Die tuinen zijn overigens op zonnige dagen the place to be om even af te koelen. Al ontdekken wij meerdere aangename manieren om de brandende zon te ontvluchten. Een boottocht over de Bosporus kan, bij een zeewindje, voor verkoeling zorgen. Bovendien kun je dan zittend de pracht en praal van de paleizen bewonderen. Maar wij koelen ook goed af tijdens een kijkje in het ‘ondergrondse paleis’ Basilicacisterne. Na een aantal traptreden bereiken we een ondergronds waterreservoir met een woud van 336 Corinthische en Dorische zuilen. Onze laatste tip voor verkoeling én tegen zere voeten. Vlij je neer op de loungebanken van Green Corner (tegenover de uitgang van het Topkapi paleis) en voel je een beetje een ‘sultan’ met een waterpijp en heerlijke muziek.

Turks eten en drinken

Ons avondprogramma is ook al snel ingevuld. Genieten van heerlijke, kruidige gerechten vanaf een dakterras van diverse restaurants met mooi uitzicht over het water van de Bosporus of zicht over de stad met z’n vele minaretten. Het bijzondere gezang ga je vanzelf waarderen… het hoort immers een beetje bij de magie. In het backpackers-straatje Akbiyik Caddesi is het relaxen bij een cool biertje (en een waterpijp). Loop ’s avonds langs de Blauwe Moskee die er dan mysterieus bij staat. Prachtig verlicht en met een beetje geluk, mits goed gekleed en beschaafd gevraagd, mag je bij de avonddienst aanwezig zijn. Liever flink swingen? Langs het water van de Bosporus liggen openluchtdiscotheken, maar reken op hoge prijzen.

Misschien leuker om te doen is een cursus Turks koken. Bij diverse touroperators zo bij te boeken. In één dag leer je veel meer over de Turkse keuken. Bijvoorbeeld dat er veel thee wordt gedronken. Lekker verfrissend tijdens warme dagen. Geschonken en gedronken in kleine, goudomlijste glaasje en verkrijgbaar in de vreemdste smaken én kleuren. Wij genieten van de granaatappel- en mintthee. Omdat eten een belangrijk onderdeel van de daginvulling is, kun je altijd wel iets te happen bij je kopje thee krijgen. Wij kiezen iets kleins, een bladerdeeg hapje (börek genaamd). De Turkse keuken is één van de veelzijdigste ter wereld. Veel recepten zijn in de loop der jaren onder invloed van verschillende culturen van generatie op generatie doorgegeven. Deze dagen blijkt onze favoriet: heerlijk gekruid lamsvlees, zoals ‘Döner kebab’ of hét Turkse rijstgerecht ‘Pilav’. Een perfecte city trip! 5 sterren hotels Alanya 5 sterren hotels Side 5 sterren hotels Antalya 5 sterren hotels Belek

Wat zeggen bezoekers over

Istanbul

Er is nog geen review geschreven, ben jij de eerste?

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.