Vakantie Bodrum

50regiopages city-inspiration-photos Bodrum

Bodrum is een badplaats in het uiterste zuiden van de Egeïsche kust. In de Oudheid heette de stad Halicarnassus en hoorde de stad bij het Perzische Rijk. Halicarnassus werd door de koninklijke gouverneur uitgeroepen tot de hoofdstad van de provincie Carië.

Populair
Turkije
Egeïsche Zee
Bodrum
Verwijder filters
Over Bodrum

Op zoek naar een veelzijdige vakantiebestemming? Dan zit je helemaal goed in Bodrum! Deze bestemming heeft namelijk ontzettend veel te bieden. Van lekker ontspannen op het strand, cultuur snuiven tot het bruisende nachtleven ontdekken, in Bodrum kan het allemaal! Daarbij is het ook nog eens een geweldige keuze tijdens een kindvriendelijke vakantie. Er zijn hier namelijk een tal van geweldige familievriendelijke resorts te vinden. Ook ligt het grootste waterpark van Turkije ook in Bodrum! Waterpret voor het hele gezin dus. Een vakantie naar Bodrum is een geweldige keuze voor elk reisgezelschap. Er valt namelijk voor iedereen wel iets te beleven. Daarbij is het ook een bestemming voor elk budget, van ultra luxe resorts tot lekkere goedkope vakanties, in Bodrum vind je het allemaal.

Bodrum is een grote badplaats aan de Golf van Gökova in het uiterste zuiden van de Egeïsche kust. De stad kent een rijke geschiedenis. In de Oudheid heette de stad Halicarnassus en hoorde de stad bij het Perzische Rijk. Halicarnassus werd door de koninklijke gouverneur Maussollos (377-353 v.C.) uitgeroepen tot de hoofdstad van de provincie Carië.

Tijdens een vakantie naar Bodrum valt er genoeg te zien en te doen. Zo kan je het Middeleeuwse kasteel van Bodrum bezoeken. Of dompel je onder in de cultuur tijdens een bezoek aan de sfeervolle bazaarwijk. Dol op schepen? Dan mag je een bezoek aan het museum voor onderwaterarcheologie niet overslaan. Hier staat het oudste scheepswrak ter wereld! Voor nog meer cultuur maak je een bezoek aan het Griekse theater of het Mausoleum.

Maussollos begon twee jaar voor zijn dood aan de bouw van zijn Mausoleum, een meer dan 40 meter hoog bouwwerk. Het Mausoleum werd voltooid door zijn vrouw Artemisia en behoort tot een van de Zeven Wereldwonderen van de Klassieke Oudheid. Vandaag de dag zijn alleen nog de resten van het Mausoleum te bewonderen vanwege een verwoestende aardbeving. Na de aardbeving zijn de stenen van het Mausoleum gebruikt voor de bouw van de Petrusburcht op het schiereiland in de baai. Breng zeker een bezoekje aan dit kasteel waar je een museum vindt met tentoonstellingen van voorwerpen uit de late Bronstijd. Ook een bezoekje aan een van de Turkse badhuizen is een aanrader. Wandel na je bezoek door naar de gezellige jachthaven of een van de mooie baaitjes voor een middagje zonnen en zwemmen.

Ben je niet zo van de culturele bezienswaardigheden? Ook dan zit je goed in Bodrum. De talloze mooie stranden lenen zich perfect voor ontspanning. Rust lekker uit in het zonnetje en geniet van het warme zonnetje. Ben je graag wat actiever bezig tijdens de vakantie? Ook dat kan. Op de meeste stranden rondom Bodrum worden namelijk verschillende watersporten aangeboden waaronder windsurfen. Heb je na een dag op het strand nog veel energie over? Ontdek dan het bruisende nachtleven van Bodrum. Je vindt hier een hoop gezellige bars en clubs waar je terecht kunt voor een dansje en drankje. Geen wonder dat veel jongeren in de zomer een bezoekje maken aan Bodrum.

Wist je dat je vanuit Bodrum ook een dagje naar Griekenland kunt? Bodrum ligt namelijk dichtbij het Griekse eiland Kos. Sterker nog, in ongeveer 45 minuutjes vaar je vanaf Turkije naar Griekenland. Dit is absoluut een aanrader tijdens je vakantie naar Bodrum. Wandel door de charmante straatjes van Kos-stad en geniet van overheerlijke gyros. Daarbij is dit ook dé plek om te genieten van ouzo, de Griekse tegenhanger van raki.

Dankzij de populariteit van Bodrum worden hier ook veel excursies aangeboden naar bijzondere bezienswaardigheden door het hele land. Zo worden er dagtrips aangeboden naar Pamukkale. Dit is een uniek natuurfenomeen met heetwaterbronnen.

Het gebied rondom Bodrum telt een tal van geweldige badplaatsen waar je kunt genieten van een welverdiende zonvakantie. Je treft hier een ruime keuze aan hotels waardoor er altijd wel iets voor jou tussenzit. Wil je graag stappen tijdens je vakantie naar Bodrum dan raden wij het aan om richting het centrum te verblijven. Zo loop je gemakkelijk van je bar richting het hotel. Ideaal! Daarbij is dit ook een goede uitvalsbasis als je veel wilt ondernemen tijdens je vakantie. Vanuit de haven van Bodrum vertrekken veel excursies. Vaar langse de mooie baaien en ontdek dit prachtige gebied ter zee!

Net buiten Bodrum ligt de badplaats Turgutreis. Dit is een geliefde vakantiebestemming onder mensen die net wat meer rust zoeken. Geen wonder dat families hier graag naar toe gaan. Het mooie zandstrand en de relatieve rust in vergelijking tot Bodrum maken dit een heerlijke keuze. Daarbij vind je ook in Turgutreis een gezellig centrum met winkeltjes en verschillende restaurants/bars. In de luxe jachthaven staat een groot winkelcentrum waar je de verkoeling op kunt zoeken.

Draait jouw vakantie vooral om lekker ontspannen en aan het strand liggen? Dan is Torba een geweldige optie. In deze rustige badplaats kom je voor ontspanning. De groene omgeving en de prachtige zee maken dit een heerlijke plek om tot rust te komen. Je vindt hier verschillende baaien met aangename hotels. In dit gebied is verblijf op basis van all inclusive een geweldige keuze. Er zijn namelijk weinig faciliteiten in de omgeving. Mocht je toch graag wat afwisseling zoeken dan kan je gemakkelijk naar Bodrum. Ga lokaal en pak de dolmus! Een leuke en goedkope manier om van de ene naar de andere badplaats te reizen.

In Bodrum geniet je van een middellandse zeeklimaat, hierdoor zijn de winters mild en de zomers heerlijk warm. Soms kunnen de zomers zelfs iets té warm worden, namelijk rond de 30 tot 40 graden. Gelukkig zorgen de zee en het zwembad voor de nodige verkoeling. Een heerlijke periode voor een vakantie naar Bodrum is bijvoorbeeld tijdens de herfstvakantie. Tijdens deze periode kan het kwik nog steeds oplopen tot in de 20 graden. Perfect voor een zonvakantie! Zowel het voor- als najaar zijn geschikte opties voor een vakantie naar Bodrum. De ideale reistijd loopt van mei tot en met oktober. Kan je niet wachten om deze warme temperaturen op te zoeken? Boek dan een last minute vakantie naar Bodrum

In Bodrum kun je ontzettend lekker eten. Je hebt een ruime keuze uit restaurants. Zo kan je kiezen voor een lekkere Turkse maaltijd die je begint met overheerlijke mezze. Dit wordt meestal gevolgd door een hoofdgerecht bestaande uit groente en vlees geserveerd met rijst of bulgur. Dit klinkt misschien erg simpel maar in de Turkse keuken gebruiken ze een hoop heerlijke kruiden! Sluit het diner af met een kopje Turkse koffie en verse baklava. Ben je niet zo van de Turkse keuken? Geen probleem, in Bodrum vind je een tal van andere heerlijke restaurants waar je kunt genieten van bijvoorbeeld een pizza. Er is in ieder geval keuze genoeg!

Veel mensen kiezen tijdens hun reis naar Turkije vaak voor een all inclusive vakantie. Ook all inclusive vakanties naar Bodrum zijn erg populair. Bij deze formule zit al je eten en drinken bij het verblijf inbegrepen. Zo kan je heel de dag door onbeperkt genieten! Zie jij jezelf al aan het zwembad liggen met een ijskoud biertje? Dat is pas het vakantiegevoel. Daarbij bieden de meeste all inclusive hotels ook nog een groot assortiment aan faciliteiten aan. Hierdoor zul je je geen moment vervelen tijdens je all inclusive vakantie naar Bodrum.

• Het kraanwater in Turkije kan je beter niet drinken. We raden aan om water uit flessen te drinken.
  • Je hebt tegenwoordig geen visum meer nodig om naar Turkije te reizen. Wel dien je in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort die nog minimaal 6 maanden geldig is bij aankomst.

We boeken ‘Bodrum’, vliegen op de luchthaven Bodrum, maar zitten dan toch nog een dik uur in een busje… naar Turgutreis. Oeps, wellicht niet helemaal goed voorbereid! Want in Nederland wordt het dan al snel een vakantie naar Bodrum genoemd, maar het blijkt een heel schiereiland te zijn. Een schiereiland met véél bekende badplaatsen, zoals Bodrum zelf maar ook Gümbet, Turgutreis, Gümüsluk of Akyarlar. Dan maar een uitstapje maken naar de badplaats Bodrum tijdens onze vakantie.

Bruisende badplaats

Na een aantal dagen zon, zee en strand bij het hotel is het tijd om de omgeving te verkennen. We gaan naar Gümbet en Bodrum. Badplaatsen die aan verschillende baaien, dicht bij elkaar, liggen. We maken een dagexcursie met Sander Damen van Turgutreis Tours. Hij legt het verschil tussen beide plaatsen uit: “Gümbet ligt naast Bodrum. Het heeft zich ontwikkeld tot een gezellige en bruisende badplaats. In een schitterende baai, met heerlijk zandstrand, kun je genieten van al het goede dat Turkije te bieden heeft. Luieren in de zon, levendige beachclubs, winkels, restaurants, terrassen. Je hoeft je hier geen seconde te vervelen. In Gümbet is alles te voet bereikbaar en een bezoekje aan Bodrum, op 3 kilometer afstand, is zo te organiseren met het openbaar vervoer of een taxi. Het verschil met Bodrum? Met zijn imposante burcht, nostalgische haven en oude centrum is Bodrum een stad om meteen verliefd op te worden. In het centrum tref je een wirwar aan steegjes met gezellige winkels, en één van de zeven wereldwonderen: het Mausoleum.”

Burcht van Bodrum

We bezoeken de burcht van Bodrum. Je kunt er ook niet omheen, want deze torent boven de badplaats uit. Wij nemen een kijkje in het kruisridderslot, bovenop de berg. Vanuit hier kon men de vijand al van ver zien aankomen. Dit monument is tussen 1402 en 1437 gebouwd door kruisridders. Er valt heel wat te zien binnen de vestingmuren. Na een kleine klim, met de zon flink brandend op ons hoofd, ontdekken we een oud kerkje met voorwerpen uit de bronstijd op het plein binnen de burcht. Oude kruiken, een enorme collectie glaswerk, sieraden en veel meer moois. Er is veel in tact gebleven! Je kunt verschillende torens en kamers in om de collecties te bekijken. Voor één kamer moet je nog extra betalen. Dit is de kamer ingericht met vondsten uit een ‘prinsessengraf’, dat werd aangetroffen in het centrum van Bodrum.

Souvenirs en een van de Klassieke Zeven Wereldwonderen

Er zijn ook stalletjes met souvenirs te vinden in de burcht, en een terrasje. Maar stap je bij de burcht weer naar buiten dan kom je in een nog veel gezelliger straatje vol terrasjes uit. In Turkije valt nog altijd goed te shoppen. Van namaak merkkleding tot aan bijzondere theeën. Als je ‘namaak’ mee naar Nederland neemt, is dat natuurlijk wel op eigen risico. Je loopt de kans dat het in beslag wordt genomen door de douane. En zeg nou zelf, wil jij graag rondlopen in zo’n overduidelijke nepper? Na het shoppen brengt onze gids Sander ons nog naar een oud amfitheater en naar een van de antieke Zeven Wereldwonderen: het mausoleum van Bodrum. Ooit is het heel groot geweest: op een voetstuk van 38 bij 32 meter met een Ionische zuilengang. Een 24 laags piramide bekroonde het geheel. De totale hoogte van het bouwwerk was 45 meter. Er is nu helaas nog erg weinig van over vanwege een verwoestende aardbeving.

Zeiltocht

Na zo'n dag cultuur is het voor ons de volgende dag tijd om een relaxt zeiltochtje te maken. Tenminste, zo hadden we het in ons hoofd. Maar zodra we de gordijnen openen zien we dat het behoorlijk waait. In de haven van Bodrum aangekomen blijkt dat de schipper wel wil uitvaren, maar dat er waarschijnlijk niet wordt gezeild. Je hebt overigens ruime keuze met welke zeiljacht je de zee op wilt, want hier in de haven van Bodrum liggen de zeiljachten voor de verhuur zij aan zij. Je huurt ze wel altijd met bemanning. Bovendien kun je meerdaagse zeilreizen maken. Wij kiezen voor één dagje en kiezen het ruime sop. We zien de burcht nu vanaf het water en varen langs de kustlijn. Zeilen is er deze dag helaas niet bij vanwege de behoorlijke wind. Gelukkig gaat het anker wel een paar keer uit, zodat we kunnen zwemmen. Daarna serveert de bemanning een voortreffelijke lunch met verse vis. Een betere afsluiting van onze ervaring in Bodrum hadden we ons niet kunnen wensen.

Wil je graag nog meer te weten komen over deze prachtige regio? Lees dan één van onze Zoover blogs over het prachtige Bodrum of boek direct een last minute naar Bodrum.

Veilig betalen met
Wij zijn aangesloten bij