Vakantie in Foça

Foça is een klein haven- en vissersplaatsje in west Turkije (dichtbij Izmir). Het is gesticht 600 v.Chr. en heette toen Phocaea. Het plaatsje heeft een gezellig centrum met leuke winkeltjes. De mensen zijn vriendelijk. Er is een Hamam vlakbij de haven. Je kunt vanuit Foça een boottocht maken naar Dilara. Of je kunt er een auto huren om de omgeving te ontdekken, of naar de grote plaats Izmir te rijden. Er zijn ook goede busverbindingen naar omliggende plaatsen.

vakanties Foça

Over Foça

Reviews over Foça

• 8Jolanda04-08-2015

Leuk vissersplaatsje

Weinig toeristen uit andere landen dan turkije.Wij houden ervan !

Gereisd met partner in juli 2015

• 9heidi28-02-2015

Geweldig!

Heerlijk karakteristieke plek!! De bevolking is erg vriendelijk en totaal niet opdringerig zoals je dat op andere plekken in Turkije wel mee kan maken. Het plaatsje ligt aan een prachtige haventje waar je heerlijk kunt eten!! Wanneer je op zoek ben naar massale winkelgebieden moet je hier niet zijn. Dit is naar mijn mening nog een Echt stukje Turkije zonder mega hotels!!

• 8Stranden

juli 2011

• 7Rob15-11-2009

leuk, valt weinig meer over te zeggen

Klein maar fijn. Kleine plaats, nog niet teiristisch, maar zou er niet weer een keer heegaan.

augustus 1998

• 9chantal06-09-2007

Ik vind foça een geweldig stadje, heel gezellig en geen opdringerige mensen. bij iedere winkel kreeg ik wel een cadeutje, heel lief. ik ga zeker nog een keer terug.

Gereisd in september 2007

• 9Wilco en Emmie15-08-2007

Foca is vanuit Hanedan goed te bereiken met de dolmus (1,5 YTL enkele reis).

Foca zelf is een schattig plaatsje met leuke eettentjes en wat winkeltjes. Het eten bij de restaurants Celep en Deniz was erg goed. Vis is aan te bevelen!

Boottocht met de boot Dilara (30 YTL pp) is leuk.

Autohuur Foca Rent-A-Car (55 YTL per dag). Rijd naar Pergamon. En rijd de autoroute 1 van de de blauwe reisgids van de Anwb. Mooie bergrit tussen Sardis en Odemis.

Bezoek de bazaar in Izmir. Ga met de bus. Geen last van verkopers!

Niet zelf rijden? Vraag bij de dolmushalte in Foca naar Seref. Hij spreekt Engels en is je chauffeur voor een dag (€100). In zijn busje passen 8 personen.

Gereisd in augustus 2007

• 9Bram13-12-2006

Foca is een heerlijk relaxed plekje, met een gezellig centrum en veel leuke terrasjes aan de haven, waar je voor een paar turkse lira's lekker kunt eten en drinken. Geen verkopers die je naar binnen sleuren en aan je kop zeuren, maar gewoon leuke en vriendelijke mensen, die je graag willen helpen. Het water is er erg schoon (blauwe vlag bij Hanedan), maar helaas is er geen enkele touroperator meer te vinden die Foca in 2007 aanbiedt. Ontzettend jammer. Wij willen graag op vakantie naar Turkije maar passen voor plaatsen als Alanya, Belek, Side, Marmaris etc. waar je gek wordt van het massatoerisme, het overbevolkte strand en de opdringende verkopers. Dus heren touroperators: neem Foca op in je programma!!

• 10Stranden

Gereisd in december 2006

• 8Rob van Esseveldt30-07-2006

Een uitstekende vakantiebestemming. Wij verbleven in hotel Hanedan. Vriendelijk personeel. Rustige omgeving. Plaatsje Foca heel prettig om te winkelen. Prachtig (kiezel)strand bij Hanedan met gratis ligbedden. Wij kunnen deze bestemming ten zeerste aanbevelen. Als je er geweest bent wil je een volgende vakantie weer.

• 10Stranden

Gereisd met familie in juli 2006

• 9John, Yvonne, Annemiek en Ellen Florisson29-07-2006

Foca voor het 2de achtereenvolgende jaar bezocht en gelukkig is de authentieke Turkse sfeer nog onaangetast. Leuke terrasjes aan de haven, goede busverbindingen naar de stranden van Foca, Yenifoca, Menemen (markt op donderdag) en Izmir. Tip: Bezoek de Hamam (= Turks bad) van Mehmet Esen in een straatje links voor de haven: na scrubben, massage, haarwassen en thee drinken voel je je weer een ander mens! Geen opdringerige verkopers, maar vooral vriendelijke mensen. Vergeet op dinsdag de markt niet te bezoeken, zeer kleurrijk met veel groente en fruit, ook kruiden, kleding, schoenen, souvenirs en riemen. Geen vlees of vis! Foca wordt voornamelijk bezocht door Turkse toeristen, een handjevol Nederlanders, Engelse en Noorse toeristen. Mooie supermarkt (Tansas) links aan de haven.

• 9Marion25-07-2006

een heerlijke vakantie gehad in Foca (Mackerel) naar vogelnatuurreservaat geweest(flamingo's en pelikanen), naar de bazaar van Izmir, naar Pergamon. Verder echt genoten van het kleine Foca en de vriendelijke mensen, van ons hotel met vooral turkse gasten en het mooiste strandterras dat ik ooit op vakantie trof. De kinderen hebben zich ook uitstekend vermaakt. Het was er niet warm gelukkig.

• 8Stranden

• 8Flintsones23-07-2006

Eerste 2 weken van juli in Foca (Hanedan) geweest. Sluiten ons aan bij rest van de commentaren. Haventje is er leuk, veel leuke winkeltjes zijn er echter niet. Vergeet niet het plaatselijke vvv-kantoor te bezoeken, die hebben zelfs een kaart/beschrijving met een aantal bezienswaardigheden, oa. het oudste theater (wat er van over is) van Azie is in Foca te vinden (op de heuvel met de resten van de windmolens). Ook nog een leuke grote markt op de dinsdag. Wel veel wind (koele noordenwind) in Foca tijdens onze vakantie. Ook bijzonder leuk in een dagje winkelen in de bazaar van Izmir. Zeewater was nog knap koud trouwens.

10 van de 48 reviews gezien