Demre & Myra

vakanties Demre & Myra

Reviews over Demre & Myra

• 9IPY15-11-2014

Pekná hystorická pamiatka

Skalné hrobky a mnoho pamiatok - odporúčam...

• 8Stranden

januari 2013

• 8Krissi31-10-2013

Sint-Niklaas en rotsgraven

In het centrum van het dorpje Demre aan de zuid-westkust van Turkije bevindt zich een oeroud kerkje gewijd aan Sint-Nicolaas. De fraaie kerk dateert uit derde eeuw, maar werd grotendeels herbouwd in de elfde eeuw. Nicolaas werd later bisschop van Myra, destijds een van belangrijkste steden van de Turkse landstreek Lycië. Van Myra resten nog slechts ruïnes. Ze bevinden zich op enkele kilometers ten noorden van Demre. Heel bijzonder in Lycische grafarchitectuur zijn de zogeheten 'pijlergraven'. Losse, uit een stuk gehouwen pijlers met een grafkamer uitgehouwen aan de top. Een forse steen dekt die ruimte af. Sommige van de graven zijn voorzien van inscripties en reliëfs. Grafschriften die iets vertellen over het roemrijke verleden van de verstorvene. De 'grafhuizen' zijn rustplaatsen aangelegd in de vorm van een huis met uitstekende balken aan de buitenzijden. Honderden grafkamers, uitgehakt in een steile rotswand, vind je in de plaats Pinara.

Gereisd met partner in oktober 2013

• 8Henk18-12-2012

Myra Demra het land van st Nicolaas

Als je alles op een rijtje zet dan heeft Turkije zoveel historie en bezienswaardigheden dat je niet weet waar zal ik nu weer mijn hotel boeken. Myra was een van de zes belangrijkste steden van het oude Lycia belangrijk genoeg om zijn eigen bisschoppen waaronder st Nicolaas, Myra werd zodoende de hoofdstad van de Romeinse provincie Lycia, door de aanvallen van de Arabieren, aardbevingen die de regio troffen en overstromingen van de Myrros stroom werd de stad grotendeels verlaten. De ruines van de oude stad van Myra bestaat uit een indrukwekkende nacropolis en aangrenzend theater dat zich bevind op z'n 1.5 km ten noorden van het huidige Demre- kale. De datum van het stichten van Myra is onbekend er is geen literaire vermelding, vermoedelijk voor de 5 eeuw voor Christus.Het amphitheater is het grootste in lycie en een van de belangrijkste attracties van Myra, het is nog in zeer goede staat. de dubbele gewelfde gangen zijn nog bewaard gebleven en de gevel was rijkelijk versierd met maskers

Gereisd met partner in juni 2011

• 7fr_woning19-11-2011

Wij hebben Sint Nicolaas gezien .

-276B- MYRA . Tijdens de rondreis door Turkije , kwamen we in Myra daar stond het standbeeld van Sint Nicolaas , zonder mijter maar wel met een zak op zijn rug . Vlakbij het standbeeld stond een prachtige kerk , die nodig aan herstel toe was . In de kerk stonden de vloeren onder een laagje water . Dit omdat de afvoer van het riool niet meer goed werkte , dus konden ze het regenwater niet goed afvoeren , voor het herstel was helaas geen geld , aldus onze gids .

Gereisd met vrienden in november 2011

• 8peter10-09-2009

sint nikolaas

Myra is de plaats waar sint nokolaas oorspronkelijk vandaan komt ( en dus niet spanje). Interessante plaats met veel rotswoningen en rotsgraven. een heel mooi gerestaureerd amfitheater. het graf van sint nikolaas is er ook (vertel het maar niet aan je kindertjes)

Gereisd met vrienden in december 2005